Toelichtingen std 2000cc klasse

In dit forum vindt je mededelingen van de Technische commissie en kun je vragen stellen
Plaats reactie
TC
Actief poster
Berichten: 27
Lid geworden op: 01-09-2011 11:32

Toelichtingen std 2000cc klasse

Bericht door TC » 17-02-2012 08:46

Veel al wordt er commentaar gemaakt zowel positief als negatief op het feit dat er vanaf 2013 met velgen dient te worden gereden waar het voertuig af fabriek mee is geleverd.

De beweeg reden hierachter is als volgt, diverse voertuigen zijn std uitgevoerd met een velg maat waar een afmeting van het remsysteem aan verbonden is. Zo zijn er inmiddels 2.0 voertuigen op de markt met meer dan 200 pk en deze zijn uitgerust met een remsysteem geschikt voor dit vermogen. Wanneer er een kleinere velg maat wordt gekozen wordt er in 98% van de gevallen een remsysteem van een lichter uitvoering voertuig gekozen bv 1.3 of 1.6.

Het reduceren van de remmen veroorzaakte tot dus ver geen grote problemen, maar omdat de deelnemers met de techniek van de fabriekanten mee gaat, gaat de TC ook mee in deze ontwikkeling om vooral de technische veiligheid voor ons zelf, de coureurs en de KNAF te waarborgen.

In sommige gevallen is het een feit dat voertuigen met remschijven van 328mm naar remschijven van 256 gaan en het remblok oppervlakte zelfs halveert, tot dus ver heeft dus zoals eerder genoemd dit geen problemen veroorzaakt. om de term "Er moet eerst iets gebeuren voor er wat veranderd" voor te zijn heeft de TC de aanpassing dus vanaf 2013 ingevoerd. Herinner het geluk dat Henk Kuper (53 superklasse) had ondanks zijn falende remmen.

Op de reactie van de slicks prijzen voor groteren maten is het een voorstel vanaf onze zijde dat er wellicht gekozen moet worden voor 1 soort band incl compound. Maar dat is een initiatief wat van uit de klasse ondersteunt moet worden.
Je kunt je rationele voorstellen altijd mailen of posten op het forum, Let wel het feit van de velgmaat is niet ter discussie gesteld hier enkel toegelicht.
Ik hoop hier voldoende mee te hebben geïnformeerd

de TC

Tom36
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 08-10-2011 17:57

Bericht door Tom36 » 17-02-2012 11:22

Alhoewel het voorval met Henk Kuper niks met het remmend gedeelte te maken had waar we hier over praten is het zeker iets om in ons achterhoofd te houden. Maar dat terzijde.

Het lijkt me persoonlijk een verstandig iets om eens met elkaar om tafel te gaan, zowel de huidige 2.0 16v klasse als de huidige 2.0 8v klasse. De standaard klasse is momenteel een leuke klasse en dat zal ik in de toekomst ook graag zo willen houden. De wijziging naar standaard velgen / remsysteem is iets waar ik achter sta. Het geen waar we over zullen moeten gaan praten zijn dan toch de banden.

Na kort zoekwerk blijkt al snel dat wanneer we even uit gaan van full slicks er voor een setje banden al snel prijzen naar voren komen die variëren van € 900,- tot € 1300,-. We weten allemaal dat racen niet goedkoop is. Maar wanneer we gaan bedenken dat de standaard klasses ooit in het leven zijn geroepen om een beetje betaalbaar te kunnen racen is dit toch wel veel geld. Vooral als je dan bedenkt dat er ook nog een setje regenbanden en/of intermediate slicks bij moeten komen.

Om de kosten te drukken zal er gekozen kunnen worden voor een bepaald type semi slick die zowel bij droge als natte omstandigheden gebruikt kan worden.

Ik laat het eerst hier even bij.

Groet, Tom

klaash120
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 17-02-2012 22:29

Bericht door klaash120 » 17-02-2012 22:38

precies wat tom zegt met ze alle van elke klasse rondom te tafel zitten en gewoon duidelijk maken wat we gaan doen als ik nu op 16 inch banden moet rijden ben ik voor een redelijke band 280 euro per stuk kwijt dus voor 4 banden ben ik 1120 euro kwijt en aangezien de banden waar ik nu op rij gaan niet al te lang mee anderhalf a twee wedstrijden en kwa remmerij heb ik in de 2.0 16v geen klappers mee gemaakt omdat de remmen niet correct zijn.
kijk naar superklasse en hotrod klasse en of stockcar f2 halen hoge snelheden en f2 rijden ook gewoon met standaart remmerij waar een 13 inch velg op past.

ik stel voor net als wat tom zegt gewoon 1 type band kiezen die aan de redelijke kant zit van de prijs en gewoon voor alle auto's 1 maat velg

(en aangezien wij met 2 autos rijden en laten we zeggen dat we 3 setjes banden in een jaar verslijten zijn we al effe bijna 7000 euro aan banden kwijt)

klaash120
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 17-02-2012 22:29

Bericht door klaash120 » 20-02-2012 18:50

waneer is de tc eens op het forum :?:

TC
Actief poster
Berichten: 27
Lid geworden op: 01-09-2011 11:32

Bericht door TC » 21-02-2012 16:17

Nu Klaas,

Wat jullie hier boven schrijven klopt helemaal de prijzen van de banden zijn hoger, Wat betreft de remmen in de superklasse daar wordt al een aantal jaren niet meer met std remmen gereden maar met full race systemen van o.a. Wilwood en AP.

Zoals tom en jij al aangeven rond de tafel, dan blijven de coureurs zelf in de gelegenheid een passende oplossing te vinden.

@ Klaas; het klopt dat in de std 2.0 nog geen klappers zijn voorgekomen en dat gaan we zo houden.
@tom: H. Kuper werd als voorbeeld genomen wat er gebeurt als de remmen niet naar behoren functioneren.

Een 17"systeem kan ook falen qua constructie of op montage maar de capaciteit is hoger dus veiliger.

ik zou zeggen gebruik de eerste wedstrijd dag om een datum te plannen voor de 16v en 8v klasse en overleg met iedereen bij elkaar nno, tc en coureurs

racingteam kuper
Berichten: 1
Lid geworden op: 22-09-2011 21:20

Bericht door racingteam kuper » 21-02-2012 21:40

Inderdaad veiligheid voor alles en al doende leert men zonder de bandenstapel was het voor miij een heel ander verhaal geworden!

Tom36
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 08-10-2011 17:57

Bericht door Tom36 » 22-02-2012 13:24

Veiligheid zo ie zo voor alles! Ik weet met wat voor materiaal er in de superklasse gereden word en dat is zeker niet mis!! Het is nou eenmaal een totaal plaatje dat helemaal hoort te kloppen. Zeker wat remmen betreft!!!

Mijn opmerking in de eerste post was ook niet lullig naar Henk Kuper bedoeld. Die crash moeten we zo als ik al eerder zei ook zeker in ons achterhoofd houden om er maar eens bij na te denken wat de gevolgen kunnen zijn bij falende remmen....

petert
Berichten: 3
Lid geworden op: 10-04-2012 20:34

Bericht door petert » 10-04-2012 20:43

vind het niet zo slechte zet, volgens mij draait een 16 of 17 inch band minder vaak rond op de baan, als een 13 inch....minder wielspin.....jeeee doen we langer met de bandjes word het racen weer goedkoper van... standaard remsysteem kan blijven zitten.(kan de warmte veel makelijker kwijt) dus ook geen dure schijven met blokken.....

petert
Berichten: 3
Lid geworden op: 10-04-2012 20:34

Bericht door petert » 10-04-2012 20:45

gewoon iedereen op standaard inchmaat en j breedte, word keuze van de auto ook weer een stuk interesanter om uit te zoeken...

Plaats reactie